Teplé mléko s medem

Dlouhé a vyčerpávající party mohou narušit váš biorytmus. Pociťujete intenzivní únavu, ale nedokážete usnout. Chcete se vyhnout lékům na spaní? Zvažte tyto lepší a horší alternativy.

Valeriana (kozlík lékařský)

Tato bylina je známa pro svůj uklidňující účinek a říká se, že pomáhá při úzkosti a při potížích se spánkem. Je to velmi mírný lék a jeho účinnost při potížích se spánkem stále čeká na vědecké potvrzení.

Teplé mléko s medem

Teplé mléko s medem je klasika. Tajemství tohoto receptu je spíše v medu než v mléce. Mléko obsahuje tryptofan, který může (velmi komplikovaným způsobem) podpořit tvorbu melatoninu, spánkového hormonu. Jestli mléko může mít výrazný dopad samo o sobě, zatím není vědecky prokázáno. Jisté ale je, že med pomáhá v procesu tvorby melatoninu. Takže pro jistotu si do mléka přidejte další med!

Heřmánkový čaj

Hrnek heřmánkového čaje obsahuje byliny, které prospívají tělu a mysli, ale teplo a rituál pití čaje také má uklidňující účinek. Těžko bychom hledali lepší pití před spaním.

Joint

Joint na dobrou noc je docela běžný rituál. Příznivci konopí říkají, že jsou po něm uvolněnější a snadněji usnou, ale také říkají, že jsou méně odpočatí, když se ráno probudí.

Výzkumy ukazují, že když se na noc zhulíte, zkrátí se REM fáze spánku, to je fáze, ve které se nám zdají sny. To je čas, kdy náš mozek zpracovává naše vzpomínky a myšlenky a tělo zesiluje svou odolnost vůči nemocem. Proto joint není nejzdravější cestou ke spánku. A určitě není zdravý pro plíce.

Banány

Tryptofan, látka, která pomáhá tělu produkovat serotonin, který podporuje produkci melatoninu, můžeme najít v mnoha potravinách. Třešňový koláč, mandle, banány a ananasy jsou obsahem tryptofanu vyhlášené.

Otázkou je, jestli tryptofan se v těle skutečně nakonec změní v melatonin. Celý proces souvisí s hladinou cukru ve vaši krvi. V banánech tryptofanu není nijak moc, ale protože obsahují také hodně uhlohydrátů, pomáhají se zpřístupněním serotoninu. Komplikované, ale pravdivé.

Melatonin

U lidí normálním spánkem šišinka (orgán v mozku) začíná produkovat melatonin, spánkový hormon, při stmívání. U někoho tento proces začíná už v sedm večer, u jiných nezačne před devátou. Hladina melatoninu je na maximu pár hodin po půlnoci. Ráno už v krvi skoro žádný melatonin nezbývá. Když produkce melatoninu začíná pozdě nebo je přerušená, zažíváme potíže se spánkem.

Vyhýbejte se příliš dlouhému sledování televize, tabletu nebo telefonu před spaním, protože jejích obrazovky vylučují modré světlo, které může způsobit zpoždění v produkci melatoninu. Navíc po nabitém dni váš mozek potřebuje alespoň dvě hodiny, aby se dostal do režimu spánku.

Lékaři nedoporučují užívat melatonin bez receptu. Pokud ho bude užívat bez odporného poradenství, může narušit vaše biologické hodiny a nakonec se dostanete do ještě horší situace.

Kratom

Listy kratomu (rozdrcené nebo v prášku) obsahují uklidňující látky, které najdeme také v opiu, morfinu, oxykodonu, kodeinu a heroinu. V nízkých dávkách stimuluje a navozuje euforii. Velké dávky vás uklidní a navodí stav ospalosti.

Na někoho to působí, na někoho ne. A v případě pravidelného užívání může být návykový.

Magnezium

Někteří lidé užívají magnezium, aby usnuli. Ale přesto, že někteří lidé s potížemi se spánkem skutečně mají nízkou hladinu hořčíku, obecně užívání doplňků stravy s magneziem se nejeví jako dobré řešení. Můžete získat dostatek magnezia z chleba, cereálií, zelené zeleniny, ořechu, mléčných výrobků a masa. Když budete užívat tablety s magnéziem navrch k normální stravě, může to způsobit průjem. Na druhou stranu, pokud vaše ledviny nebo střeva nefungují správně, možná trpíte deficitem magnezia. V takovém případě se zeptejte svého lékaře, jestli potřebujete doplňky stravy s magnéziem.

A co benzodiazepiny?

Spousta lidí užívá léky na spaní, zpravidla jde o benzodiazepiny. Názvy léků z této skupiny často končí na „pam“: Oxazepam, Diazepam a podobně (tady existuje spousta výjimek, jako například Neurol, Rivotril, Xanax nebo Lexaurin).

Benzodiazepiny jsou velmi populární mezi seniory. Přesto nemají dobrou pověst. Jsou velmi návykové a mají vedlejší účinky. Zároveň jsou specialisté na spánek, kteří vám řeknou, že je lepší užít lék na spaní, když jste v situaci, kdy už ani nevíte, kdy jste se naposledy dobře vyspali.

Koneckonců, nespavost může vést k depresi nebo psychóze. Ale všichni specialisté na spánek se shodují v tom, že užívat léky na spaní nic neřeší. Spíše je třeba zabývat se příčinami vaši nespavosti.

Logo Preppoint.cz
Logo Covidpoint.cz